Zero inbox , simpel of vermoeiend
Ooit had ik een inbox van 500+ e-mails. Van mezelf vond ik dat ik toch redelijk gestructureerd te werk ging. Belangrijke of ongelezen mails in de inbox en voor de rest had ik allemaal mooie sub mappen aangemaakt. Per onderwerp en per klant. Net hoe het uitkwam. Dat ging prima. Heel lang zelfs. Totdat het drukker begon te worden, ging ik parttime werken en er waren ook meerdere klanten. Het onderwerp bleek toch niet zo handig, maar per klant was ook niet de oplossing. Steeds minder kon ik vertrouwen op mijn brein, dat in het verleden echt alle details van al die e-mails in grote lijnen kon onthouden. En zo stonden er ineens 500+ mails in mijn inbox. Ik gaf het op.
Ik wist dat het tijd was voor iets anders. Mijn baas gebruikte de Getting things done methode en vond dat we ook op training moesten. Zo ging ik ook de training in. Best interessant, maar zoals vaak met eendaagse training, niet echt een life changer. Boy was I wrong!
Tijdens de training voelde ik het al. Dit werkt. Dit werkt voor mij.
Het was niet zozeer die lege inbox, maar nog meer geïnteresseerd was ik in het systeem er achter. Het systeem dat ervoor zorgde dat ik nooit meer kon vergeten dat ik nog op antwoord op een mail aan het wachten ben. Dat zorgt ervoor dat ik dat eeuwige to-do lijstje in mijn hoofd in een echt systeem kon stoppen. Veel beter dan in een onoverzichtelijke mailbox met allerlei informatie erin. Bleek dat efficiënt werken toch makkelijker dan ik dacht.