Zo start je als virtual assistant

Elke beginnende virtueel assistent zal het herkennen: je start met je onderneming en voelt het vuurtje branden om er een succes van te maken. Maar je hebt nog geen klanten en ervaring als ondernemer. Waar begin je dan? Wat doe je eerst? En wat kan je beter niet doen?

Liever luisteren hoe je start als virtueel assistent? Beluister dan aflevering 2 van mijn podcast.

Bovenstaande vragen zijn heel herkenbaar in de beginfase als virtueel assistent. Ook ik had deze vragen toen ik startte als virtueel assistent. Ik zocht daarom veel informatie, volgde tientallen masterclasses en downloadde e-books. Hoe meer ik dat deed, hoe meer overwhelmed ik raakte. Iedereen zegt wat anders en alles lijkt even belangrijk.

Laat het vuur niet doven

Als virtueel assistent ben je vaak een echt regelaar. Een website maken, knutselen in Canva, een brand creëren, werken aan je logo.  Allemaal werkzaamheden die belangrijk lijken maar het eigenlijk niet zijn in deze fase . Ze brengen je namelijk niet dichter bij je doel. Op de achtergrond alles in orde maken is een veilige manier van ondernemen. Zo hoef je namelijk niet de dingen te doen die je eigenlijk een beetje spannend vindt. Herkenbaar? 

Het gevaar is dat je in die eerste fase – de kwispelfase – geen gebruik maakt van het vuur in je. Hoe enthousiast je begon, zo snel kan het vuur weer doven wanneer er bijvoorbeeld geen aanvragen uit je website komen (waar je toch echt bloed, zweet in tranen in hebt gestopt!). Dit kan ervoor zorgen dat je onzeker wordt en je interne vervelende stemmetjes (‘Kan ik dit wel?’ ‘Wie zit er op mij te wachten?’) de overhand laat nemen.

Terwijl dit juíst de periode is dat het vuurtje volop brandt en je juist echt belangrijke stappen kan zetten.

Waar start je als virtueel assistent?

Gebruik deze  om belangrijke startfase om de  basics te regelen die je nodig hebt voor je bedrijf als virtueel assistent. Na het bedenken van een naam, schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel (KVK) en open je een zakelijke rekening.
(Let op dat bij de inschrijving bij de KVK een aantal administratieve verplichtingen komen kijken: het bijhouden van je inkomsten en uitgaven en het doen van je btw-aangifte. Verdiep je hier goed in.)

Zorg ook dat je juridische documenten allemaal in orde zijn, zoals de algemene voorwaarden, privacy statement en overeenkomst van opdracht.

Dit zijn de basics die je nodig hebt om te starten als virtueel assistent.

Je aanbod

Denk vervolgens goed na over je aanbod. Wat ga je precies aanbieden als diensten? Misschien wil je iets doen op basis van je werkervaring. Maar het kunnen natuurlijk ook diensten zijn waar je nog niet zoveel ervaring mee hebt, maar die je wel leuk vindt om te doen. Denk aan e-mail marketing of het schrijven van blogs. Investeer in dat geval in een goede cursus. Wanneer je investeert in het leren van nieuwe skills, ben je er over het algemeen ook snel goed in.
Weet ook wat je niet leuk vindt of waar je minder goed in bent. Dit zijn taken die je zoveel mogelijk wilt vermijden.

Sales

Als virtueel assistent zijn we goed in het regelen van zaken. Van sales worden we vaak juist niet zo blij. Onderzoek daarom welke manier van sales bij je past. Vergeet niet dat je jezelf zal moeten stretchen. Kom uit die comfortzone en ga het (sales)gesprek aan! Het succes van ondernemen komt door te stretchen en het doen van enge dingen. Wees bewust dat je een stapje extra moet zetten om succes te behalen.

Waardevol netwerk

Het hebben van een fijn netwerk is ontzettend waardevol. Kijk eens welke ondernemers er binnen je netwerk zitten en vertel echt iedereen wat je doet! We onderschatten vaak de kracht van ons eigen netwerk. De eerste klanten komen zelfs vaak uit het eigen netwerk. Waar je ook bent, op een verjaardag of in de sportschool, vertel waar je mee bezig bent. Je zal verbaasd zijn over wat dit je in de toekomst kan opleveren. 

Opvolgen van potentiële klanten

Zorg dat je actief bent in het opvolgen van namen en het terugbellen van potentiële klanten. Als je zegt dat je iemand iets toestuurt of na 3 maanden zou terugbellen, doe dit dan ook. Je bent misschien een startende ondernemer, maar je bent niet nieuw in het vak. De ervaring die je hebt opgedaan in loondienst kan je meenemen als virtueel assistent. Straal dit ook uit. Geloof in jezelf, dan vertrouwen mensen je en vertrouwen in het grootste goed als ondernemer.

Opbouwen van vertrouwen

Mocht het je nog ontbreken aan zelfvertrouwen,  zorg dan dat je kleinere stapjes neemt. Werk in het begin bijvoorbeeld met een lager tarief. Doe eerst wat ervaring op en leer mensen kennen. Misschien doe je een klus die je heel graag wilt uitvoeren, wel gratis. Het zou zomaar een betaalde samenwerking kunnen opleveren en je leert weer andere mensen kennen. Zorg dat je er altijd iets uithaalt en zie ook kansen die misschien niet direct geld in het laatje brengen. Het gaat uiteindelijk om het opbouwen van een netwerk en het vertrouwen krijgen in de markt en in jezelf.

Wil je graag meer weten hoe je start als virtueel assistent? Luister dan mijn podcast of volg mij op Instagram. Heb je vragen of wil je graag even met mij sparren over jouw business? Boek dan een gratis en vrijblijvende boostcall via deze link: VA BOOST CALL PLANNEN

Een reactie versturen