PLAN HIER DIRECT JE VA BOOST CALL

Hoe val je op tussen alle virtual assistants?

Opvallen als virtueel assistent, hoe doe je dat? Het is een vraag die veel (startende) VA’s hebben, want we zijn nou eenmaal met veel. Dat hoeft echter geen belemmering te zijn! In deze blog bespreek ik de do’s and don’ts voor als jij wilt opvallen als virtueel assistent.

Lees verder óf luister deze podcast aflevering:

Hoe val je op als virteel assistent?

Of je nou net start als virtueel assistent of al een tijdje bezig bent, we hebben allemaal weleens last van die vervelende stemmetjes. ‘Waarom zou een klant voor mij kiezen?’ ‘Hoe val ik op tussen al die andere VA’s?’

De ene website is nog mooier dan de andere en de Instagram profielen zien er ook allemaal gelikt uit. Het voelt alsof je moet opboxen tegen honderden VA’s en dat kan onzeker maken. Zelf had ik dit gevoel ook toen ik net startte als VA. Want hoe val je op als virtueel assistent in deze VA-massa? Hoe word je niet een 13 in een dozijn-VA?

In mijn online zichtbaarheid begon ik onzeker. Ik keek een tijdje rond op Instagram en zag andere VA’s vooral foto’s afwisselen met quotes. “Dat zal dan wel werken”, dacht ik. Dus ik had kleuren uitgekozen en begon met het plaatsen van posts. Ik had weinig volgers en kreeg weinig reacties. Na 2 weken dit vol te hebben gehouden, begreep ik dat dit niet de weg naar succes was. Mijn posts waren erg ’13 in een dozijn’. Eigenlijk was mijn hele account 13 in een dozijn. 

Ik ben uit mijn comfortzone gestapt en besloot consequent zichtbaar te zijn in mijn stories op mijn eigen manier. Die quotes en gelikte posts voelde ik namelijk helemaal niet. Mijn eigen manier was mijn strategie, zodat ik kon opvallen als virtueel assistent.

Laat je inspireren

Om op mijn eigen manier zichtbaar te kunnen zijn op social media, ben ik iedereen gaan ontvolgen waar ik onzeker van werd en juist iedereen gaan volgen die me inspireerden. Daarnaast ben ik bij mezelf te rade gegaan: waarom vind ik deze mensen zo leuk om te volgen?

  • Wat doen ze?
  • Wat zeggen ze?
  • Waar zijn ze mee bezig?

In plaats van nadoen wat iedereen doet, ben ik bewust gaan kijken wat er bij mij past. Na twee weken consequent zichtbaar te zijn geweest in de stories, had ik het me eigen gemaakt en begon ik er lol in te krijgen.

Geef jezelf de tijd om over het enge heen te stappen en ruimte om te struggelen. Waarschijnlijk ben je soms één filmpje 80x aan het opnemen en denk je uiteindelijk “Het is niet mijn beste werk, maar ik zet het toch online.”. Dát is de groeifase die je doorgaat.

Het gaat niet om het aantal posts per week

Veel VA’s denken dat zichtbaarheid gaat over het aantal posts die per week worden geplaatst. Zo werkt het helaas niet. Klanten zitten niet te wachten op je social media posts of op het moment dat jij je website lanceert.  Je social media en je website zijn ondersteunende tools, je visitekaartje. De rest moet je zelf doen als je wilt opvallen als VA.

Wat wel helpt is consistent aanwezig zijn, zodat je wel op de radar blijft bij mensen en mensen wat langer de tijd hebben je te leren kennen. 

Opvallen als virtueel assistent, hoe doe je dat?

Tijdens het in contact komen met potentiële klanten, zie ik vaak dat VA’s beredeneren vanuit zichzelf. Kruip in het hoofd van de ondernemer en neem vanuit daar gerichte acties. 

Voorbeeld: een ondernemer is op zoek naar een virtueel assistent en heeft een oproep geplaatst in een facebook groep. Vervolgens staat er 80 reacties onder de oproep, vaak in de trant van “Ik heb interesse, stuur me maar een DM” of “Ja, dit past bij mij, Dit is mijn website”.

De actie ligt dan vervolgens bij de drukke ondernemer die de oproep heeft geplaatst, terwijl hij of zij daar helemaal geen tijd voor heeft. Dit mag je dus helemaal omdraaien! De truc is om in die stortvloed van reacties, jouw stempel te kunnen drukken. Zorg dat je opvalt in de massa. Dat bereik je door door te gaan waar de rest stopt.

In plaats van een korte reactie, stuur jij een mail, een voorstelvideo of bel je gewoon direct. Bellen is een hele efficiënte manier van communiceren en kan je gelijk iets over jezelf vertellen. Je blijft hangen en vergroot je kans op een opdracht. Opvallen in de massa geldt niet alleen bij het reageren op een oproep, maar ook als je een post gaat schrijven. Denk vanuit de ondernemer: wat hij of zij nodig?

Verbinding maken met je potentiële klant

Natuurlijk zijn er veel meer dingen die je kunt doen om op te vallen als VA. Ik heb avonden lang mijn ideale klanten gevolgd, reacties gegeven op posts en het gesprek aangegaan. Zo zorgde ik ervoor dat we online een connectie kregen. Dat doe je niet met een like, maar dat doe je door met elkaar in gesprek te gaan.

We denken vaak dat het gaat om het hebben van de mooiste website of Instagramprofiel, maar zo werkt het niet. Mensen werken met mensen. Samenwerken met een klant gaat 100% over verbinding. Zodra je verbinding kunt maken en een klik voelt met iemand, werk je daar veel liever mee samen dan met iemand die zich nooit laat zien. Met de connectie val je op, niet met je skills.

Het enige onderscheidende vermogen wat jou uniek maakt, ben je namelijk zelf!

En als je dan ook nog zorg dat je kwaliteit levert, dan zal je ook worden aanbevolen aan anderen.

Treed op de voorgrond

Mijn laatste tip is nog: ga eens bij jezelf na welke twee acties van 10 minuten je dagelijks kunt doen, die jou op korte of lange termijn klanten op kunnen leveren. Misschien vind je het spannend om sales te doen en regel je liever alles op de achtergrond. Maar vaker op de voorgrond treden kan je wel dichterbij je potentiële klanten brengen.

  • Ga naar een borrel of ondernemersnetwerk.
  • Volg 10 ideale klanten intensief.
  • Ga het gesprek aan met VA’s die het heel druk hebben.
  • Stuur een ondernemer die je kent een berichtje en vertel wat je doet.

Je zult zelf in actie moeten komen als je wilt opvallen als virtueel assistent. Ik vond het ook spannend, zeker in het begin. Maar het heeft me wel veel gebracht en het is het uiteindelijk allemaal meer dan waard.

De do’s en don’t op een rij:

Don’ts:

  • Afwachtend zijn.
  • Doen wat de rest doet.

DO’s:

  • Opvallen op je eigen manier!
  • Doorgaan waar de rest stopt.
  • Zorg voor verbinding.
  • Gerichte acties om jezelf te laten zien.
En ik weet dat het soms lastig is om te zien, maar er is maar 1 ding dat je gaat onderscheiden van de rest en dat ben JIJ. 
Ben jezelf, laat zien waar je voor staat. Zet je bescheidenheid opzij en laat de wereld weten dat je er bent. 

Kan je wel een stok achter de deur gebruiken van het uitvoeren van deze do’s of wil je meer weten hoe ik denk dat jij kunt opvallen als VA. Je mag me altijd een DM sturen op Instagram of een vrijblijvende Boost call met me inplannen. Ik denk graag met je mee!

Een reactie versturen

Ook interessant