Een salesgesprek voeren met een potentiële klant kan enorm spannend zijn. Zelf noem ik het altijd liever een kennismakingsgesprek. Het is het eerste gesprek dat je hebt om te kijken of jullie een match zijn en of er een mooie samenwerking uit kan komen.
Natuurlijk is het niet erg als je zenuwachtig bent, en het is ook logisch dat je eerste salesgesprek niet je allerbeste is. Als ik kijk naar mijn eerste salesgesprek, dan was deze ook niet heel goed. Ik was in een valkuil gestapt, waar ik inmiddels niet opnieuw in zou stappen. Maar dit geeft mij wel de mogelijkheid om deze waardevolle lessen met jou te delen.
Salesgesprek voeren, hoe doe je dat?
Wanneer je een salesgesprek gaat voeren, ga het gesprek dan in met een open houding. Zorg ervoor dat je weet wat de ondernemer doet, maar oordeel niet. Kijk in 10 minuten even globaal wat voor bedrijf het is en waar ze voor staan. Wanneer je namelijk op de website kijkt en denkt ‘die zal wel een nieuwe website willen’ dan ga je al gesloten het gesprek in. Je kan dan niet goed luisteren naar wat de ondernemer écht van jou wilt.
Zelf vind ik het altijd fijn om het gesprek luchtig te beginnen. Ik vraag bijvoorbeeld hoe het gaat of hoe het weekend was. Daarna laat ik de klant zichzelf voorstellen, ik neem eigenlijk altijd zelf de leiding tijdens een gesprek.
Als de klant zichzelf heeft voorgesteld, stel ik mijzelf voor. Vaak laat de klant tijdens het voorstellen al vallen wat de hulpvraag is. Hier kan je dan tijdens je eigen voorstelrondje op inspelen. Je kan dan bijvoorbeeld benoemen dat jij goed bent in die specifieke taken aan de hand van wat voorbeelden.
Vallen de gevraagde werkzaamheden niet in jouw straatje? Benoem dit dan ook, dan kan de klant daar zelf een conclusie uit halen.
Laat weten waar je goed in bent, maar wees ook eerlijk wanneer iets niet voor jou is weggelegd.
Eerlijkheid en duidelijkheid zijn het belangrijkste van een samenwerking. Begin daar dus gelijk goed mee in het salesgesprek.
Maak het niet te ingewikkeld
Een van de eerste tips die ik je mee wil geven is om het niet te ingewikkeld te maken. Luister goed wat de ander echt wil en zoekt. Een van de valkuilen is dat we graag willen laten zien wat we allemaal kunnen en waard zijn en als gevolg hiervan de klant gaan overspoelen met informatie.
In plaats van de klant te enthousiasmeren, bereik je zo het tegenovergestelde.
Luister wat de klant wil, vat samen en herhaal om er zeker van te zijn dat je goed hebt begrepen waar de klant naar op zoek is.
Duidelijke afspraken maken
Noem altijd je prijs, hier laat ik nooit onduidelijkheid over ontstaan. Het staat misschien wel op je website, maar dat zegt niet dat deze klant dat ook heeft gezien. Op het moment dat jij € 60,- per uur vraagt en de klant heeft in zijn hoofd dat een virtueel assistent € 25,- per uur kost, dan zit je niet op 1 lijn. Bij zo’n groot verschil kom je er waarschijnlijk ook niet uit en kun je elkaar laten gaan. Zorg ervoor dat je klanten weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.
Geeft de klant waarmee je net hebt gesproken aan even na te willen denken? Spreek dan concreet iets af. Zelf spreek ik in deze gevallen altijd een datum en tijd af waarop we even kort bellen om de laatste vragen te kunnen beantwoorden.
Verbinding voelen
Het voelen van verbinding is echt waar het om gaat als je een goed salesgesprek wilt voeren. Zelf heb ik in recruitment gewerkt, en weet dat in 80% van de sollicitatiegesprekken wordt besloten of iemand aangenomen wordt in de eerste 2 minuten. En nee, je hoeft echt niet alles over jezelf te vertellen in die eerste 2 minuten. Het gaat erom dat je beide de verbinding voelt.
De basis van een fijne samenwerking is dat het goed moet voelen. Wanneer je al in je onderbuik voelt dat dit niet helemaal een match is, luister hier dan naar. Je intuïtie is zó belangrijk tijdens een kennismakingsgesprek, sowieso is intuïtie belangrijk als ondernemer.
Waar er bij sollicitatiegesprekken nog een bepaalde hiërarchie is (de baas staat boven de werknemer), is dit bij ondernemers anders. Je bent beide ondernemer, jullie tijd is even belangrijk en je bent gelijk aan elkaar. Houd hier ook rekening mee bij het voeren van een salesgesprek. Zie het als: elkaar helpen. Jij helpt je klanten met het werk dat zij uit handen willen geven, en andersom helpen zij jou door je te laten doen wat jij leuk vindt.
Vertrouwen op jezelf
En last but not least: vertrouw op jezelf! Hoewel het spannend kan zijn om een eerste salesgesprek te voeren, geloof in jezelf! Ook voor mij was het de eerste paar keer heel spannend, maar ondertussen ga ik met 100% vertrouwen een gesprek in. Ik gun het iedereen om dat ook te ervaren. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Van iedere ervaring leer je weer voor een volgende keer.
Geef jezelf de ruimte, niet alles is vanaf dag 1 perfect!
Heb je vragen of wil je graag even met mij sparren over jouw business? Boek dan een gratis en vrijblijvende boostcall. Tijdens deze VA boost call kijken we samen waar je tegenaan loopt binnen jouw (toekomstige) VA business en wat je daarbij zou kunnen helpen. Of je nu gaat starten, of al een tijdje bezig bent. Ik denk graag met je mee om te kijken waar je tegen aan loopt en waar ik je mee verder zou kunnen helpen. Je kunt je call hier direct boeken op een tijdstip dat het jou uitkomt
Volg mij ook op Instagram en luister mijn podcast voor meer tips over het runnen van een VA business!