PLAN HIER DIRECT JE VA BOOST CALL

De 5 meest gemaakte fouten als virtual assistant

Een succesvolle business als virtueel assistent. Fijne klanten waar je prettig mee samenwerkt, tegen een goed tarief. Een gevulde agenda en een goedlopende business. Dat is zo ongeveer waar we allemaal wel van dromen. Daarnaast willen we ook nog graag de vrijheid om datgene te doen waar we echt gelukkig van worden. Het kan allemaal, maar dan moet je wel de juiste dingen doen. En vooral ook een aantal dingen laten. 

Vijf dingen die je vooral mag laten wanneer je start als virtueel assistent:

  1.  Jezelf vergelijken met anderen: 

Niet iedereen is op hetzelfde punt. Je kan jezelf dan ook onmogelijk vergelijken met anderen. Het brengt je niks (behalve een hoop frustratie) en het maakt dat je onzeker kan worden. Als iemand je inspireert; fantastisch! Ga je jezelf vergelijken? Daar heb je die fijne ‘ontvolg’ knop voor. Als ik wil starten met hardlopen, ga ik mezelf ook niet vergelijken met een olympisch kampioen.  Zo werkt het ook met jouw business! Dus stop ermee, het brengt je niks. Het gevaar is zelfs dat je gaat kopiëren ‘omdat je denkt dat het zo hoort’ en daarmee iets belangrijks uit het oog verliest, namelijk jouw eigen authenticiteit

2.  Jezelf verstoppen:

logo maken, uren besteden aan je website en je visitekaartje. Leuk om te doen maar heel eerlijk, levert het je ook klanten op? Is het antwoord nee? Stop ermee en ga je tijd nuttig besteden. Ik snap dat het leuk is om mee bezig te zijn en uiteindelijk zijn het ook dingen die je nodig hebt, maar in de beginfase van je onderneming gaan ze je niks brengen. Waar moet je je dan wel mee bezig houden? Sales is een perfecte om mee te starten. Alles wat je dichterbij je doelen brengt en waar je ook nog eens de rekeningen mee kan betalen zijn goed om je mee bezig te houden. 

Kies de spannende dingen boven de veilige dingen. Ze gaan uiteindelijk het verschil maken. 

3.  Jezelf klein houden:

Ik zie zoveel talent en zoveel gebrek aan zelfvertrouwen. Lage tarieven, over eigen grenzen gaan, alles voor de klant. Handelen vanuit angst. Ik snap dat alle begin moeilijk is, maar ondernemen heeft ook alles te maken met opkomen voor jezelf en weten waar je voor staat. Dus ga aan de slag met je mindset en zorg dat mensen niet meer om je heen kunnen. 

4.  All over the place;

“Ik doe je boekhouding, regel je event, schrijf je website teksten en voor de techniek kun je me ook nog bellen.” Fijn dat je je klant volledig wil ontzorgen, maar ben je ook overal even goed in? Scoor je op elk vlak minimaal een 8? Zo niet, zorg dat je een alternatief kunt bieden of zorg dat je met je skills aan de slag gaat, 

5.  “Ik ben er voor iedereen”:

Nog een gevalletje all over the place. Het niet helder hebben van je ideale klant. Als je niet helder hebt wie jouw ideale klant is, is het gevaar dat je tegen iedereen roept, maar dat niemand je gaat horen. Werken met de juiste mensen is goed voor je eigen energie en maakt dat je ten alle tijden plezier blijft houden in het ondernemen. 

Ok. Bovenstaande dus niet doen. Maar wat dan wel? Ga shinen! Doe je ding, ben jezelf en ben trots op wie je bent. Ga staan voor je expertise en ga aan de slag met de volgende zaken: 

  • Master your mindset: als ik je een tip mee zou mogen geven zou het zeker met dit onderwerp te maken hebben. Je mindset. Zo belangrijk om een goede en krachtige mindset te ontwikkelen. Investeer in jezelf en in je ontwikkeling als ondernemer. 
  •  Ken je droomklant: weet wie hij/zij is, wat ze doet. Waar ze van wakker ligt en waar ze van droomt. Wat haar hobby’s zijn en welke waarden en normen ze heeft. Door je ideale klant zo helder te hebben ga je dit verwerken in al je (online) uitingen. Voor iedereen die wil werken met mensen die écht bij ze passen zou ik dit zeker aanbevelen 
  • Be you: laat zien wie je bent en wat je kan. Als ik kijk naar mezelf doe ik werkelijk waar niks unieks in mijn werk. Er is niks in mijn takenpakket, wat een andere VA niet ook zou kunnen doen. Toch kiezen mijn klanten vaak bewust voor mij. In de meeste gevallen omdat ze me al gezien hebben via social media of dat iemand me aanbeveelt. Klanten haken echt aan op jouw energie en dat is echt je USP (Unique selling point). 
  • Weet waar je heel goed in bent. Maar echt een expert. En ben ook eerlijk in waar je geen expert in bent. Zo werk ik veel met Mailblue maar ben ik zeker geen expert. Daar ben ik heel duidelijk in tegen mijn klanten. Soms steek ik hier eigen tijd in om het te leren of ik schakel hulp in van mensen om mij heen. Zorg dat je niet te veel taken gaat doen die eigenlijk niet goed bij je passen. 
  • Laat jezelf zien: verstop jezelf niet langer maar zorg dat mensen weten wie je bent en wat je doet. Leuk al die foto’s met quotes en stockphotos maar jouw potentiële klant wil verbinding. Of het nou online of offline is, maak die verbinding. Geef je sales echt prioriteit boven zaken die je geen geld opleveren. En netwerken is ook een onderdeel van je sales. Als je echt als een berg opziet tegen sales en dit het liefste nooit wil doen is een baan in loondienst wellicht toch een betere keuze voor je. 

Wat ik je eigenlijk wil zeggen: ga stralen! Laat jezelf zien en weet waar je voor staat. Ben de persoon waarvan andere mensen weten wie ze is en wat ze doet. Own your magic. Je bent niet te duur, of niet goed genoeg of niet uniek genoeg. Je bent precies wie je moet zijn en de juiste klanten zullen je zeker weten te vinden als je de juiste stappen gaat zetten. 

 

Een reactie versturen

Ook interessant