Let’s talk about sales! Waar de één er buikpijn van krijgt, doet de ander niets liever. Sales omvat het hele traject voorafgaand aan het kennismakingsgesprek en salesgesprek. Je business kan letterlijk niet zonder en het is zó belangrijk.
Lees verder óf luister mijn podcast over sales:
Angst om afgewezen te worden
Het benaderen van potentiële klanten kan enorm spannend zijn. Ik zie regelmatig de angst bom afgewezen te worden, om een ‘nee’ te krijgen.
Een excuus is makkelijk gemaakt: ‘Ik doe het morgen’ of ‘Vandaag ben ik te druk’. En natuurlijk, sales is ook niet altijd even leuk. Vaak vinden we het ongemakkelijk om onszelf aan te prijzen, ook binnen ons eigen netwerk. Om te vertellen waar we nou echt goed in zijn.
Zeker als startende ondernemer kan sales heel lastig zijn, je weet zelf tenslotte ook nog niet precies hoe je alles aan gaat pakken. Wat precies je aanbod gaat zijn of hoe de start van een samenwerking er uit ziet. Dit is voor velen al een reden om überhaupt het gesprek niet aan te gaan. Eeuwig zonde. Want vergeet niet dat, wanneer je al werkervaring hebt, je niet zozeer startend VA bent, maar enkel startend ondernemer. De ervaring heb je al, je zet het nu alleen anders in.
Sales heeft vaak te maken met blokkades. Met vervelende stemmetjes in je hoofd die je graag veilig en comfortabel houden. Het kan je helpen om jezelf de volgende vragen te stellen:
- Welke versie van jezelf ben jij over twee jaar?
- Welke versie van jezelf heb je nódig om in gesprek te gaan met andere ondernemers?
- Hoe wil je overkomen? Wat wil je dat iemand van je onthoudt?
Sales door jezelf te laten zien
Start door te vertellen binnen je eigen vriendengroep of netwerk wat je doet en dat je ruimte hebt voor een nieuwe klant. Doe onderzoek naar andere ondernemers, praat met de buurvrouw, vertel op het schoolplein wat je gaat doen. Stuur een berichtje naar oud-collega’s of misschien is er wel een netwerkgroep bij jou in de buurt waar je kan aansluiten. Online of offline, het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Maar zorg dat er mensen zijn die weten wat je doet, wat je aanbod is.
Zorg ervoor dat jij op de radar komt bij mensen. Of je dit nu doet door via LinkedIn een berichtje te sturen of door naar een netwerkborrel te gaan, maar zorg dat je gezien wordt. Geef iets gratis weg, stuur een e-mail met overzichtelijke pdf over jouw aanbod. Je hoeft niet de telefoon te pakken om koude leads te bellen, er zijn tal van mogelijkheden.
Maak het kleiner en kom in actie
Ik zei het al eerder, sales kan enorm spannend zijn. Het kan helpen om het kleiner te maken en om die spanning te laten voor wat het is. Dit is je droom en om dat te bereiken moet je écht actie ondernemen.
Zet het bovenaan je to do-list, maar maak het minder groot. Juists wanneer je er een groot ding van maakt, verzin je eerder een excuus om het niet te gaan doen. Doorbreek die cirkel en hou die versie van jezelf in je achterhoofd, die succesvolle vrouw met een eigen business.
Hou jezelf verantwoordelijk voor je eigen acties, juist ook rondom sales.
Vind je dat lastig? Zoek in je omgeving iemand of een groepje die je scherp houdt, een accountability groepje. In de beginfase, maar nu nog steeds, schakelde ik hen in wanneer ik maar excuses bleef verzinnen. Het is een stok achter de deur en kan je helpen om over die drempel te komen.
Vind je het lastig en heb je een steuntje in de rug nodig? Je kunt mij altijd een DM sturen via Instagram of plan een VA Boost call met mij in. Een call is altijd vrijblijvend en ik geef je altijd advies dat past bij jou en jouw situatie. Maar belangrijker nog, ik laat je het grote plaatje zien en dat het mogelijk is om je dromen waar te maken zolang je er maar vol voor gaat.